Saaresta Merenelävä

Ei laulettu Enkeliä taivaan

Kemiönsaaren keskuskoulun suomenkielisillä luokilla 1-9 oli tänään joulujuhlat. Istuskelin yleisössä kun oma tenava, 3-luokkalainen, oli muiden mukana. Viime päivien korviariipivä älämölö koulun joulujuhlien uskonnolisesta luonteesta tuntui kaukaiselta kuin kesäpäivä talvipäivänseisauksena.

Reksi piti puheen. Yksi luokka palkittiin hyvästä käytöksestä. Oppilaat esittivät itse tekemäänsä ohjelmaa, välissä kaikille yhteisiä lauluja joihin yleisö yhtyi. Jeesussta muistettiin yhteislaulun "Sydämeeni joulun teet" kertosäkeessä, sen jälkeen kun lapset olivat soittaneet, laulaneet ja esittäneet "Meksikon pikajunan." Teini-ikäisemmät esittivät sarkastisen runomukaelman "Etsin valtaa loistoa..." seteleitä heitellen mutta Joulupukki, -muori ja enkeli tönivät heidät pois lavalta ja muistuttivat puheessaan joulun ei-materiaalisesta puolesta. Lopuksi mentiin ruokalaan syömään riisipuuroa, toivotettiin hyvät Joulut ja poistuttiin lomalle.

En olisi kiinnittänyt huomiota yhden virren puuttumiseen ellei siitä olisi pidetty vuotuista meteliä. En jäänyt kaipaamaan mutta en olisi paheksunut jos se olisi laulettu. Eilen joulukirkossa se varmasti laulettiin, siinä joka on jokaiselle vapaaehtoinen. Koulu ei ole kovaan ääneen julistanut ettei virttä esitetä, sitä vain ei esitetty. Ei siellä myöskään ollut tiernapoikia mustaksi plankattuine naamoineen, vaikka ei sitäkään ole erikseen kiellettty.

Lasten ilo ja oman pitkään harjoitellun ohjelman esittäminen ja aikuisten jännittyneen liikuttuneen intensiivinen osallistuminen on se joka on tärkeää. Ei aikuisten ihmisten riitely  ja kinastelu yhdestä jonkinlaisen uskonnollisen indoktrinaation symboliksi nousseesta laulusta, sen puolesta tai vastaan.

Vuodenkierto koostuu perinteistä: suomalaiseen uudempaan jouluperinteeseen kuuluu omata kovaääninen mielipide koulun järjestämien juhlien sisällöstä. Onneksi joulu on kohta ohi eikä aikaakaan, kun oikeusasiamies saa ratkaistavakseen kantelut suvivirren laulamisesta kevätjuhlissa. 

Rauhallista Joulua itse kullekin säädylle!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

14Suosittele

14 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (70 kommenttia)

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Hyvää ja rauhallista joulua sinulle!

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Onneksi lapset eivät joudu yleensä kärsimään tuosta lähinnä keski-iän ylittäneiden kitinästä, koska ovat lakanneet seuraamasta valittajien käyttämiä sosiaalisen median kanavia ja lehtien keskustelupalstoja. Säälin kyllä niiden vanhempien lapsia, joiden joulujuhla latistuu, kun vanhemmat vouhottavat jostain laulun puutteesta sen sijaan, että keskittyisivät lasten esityksiin. Toivottavasti kukaan ei pilaa paskalla asenteellaan lapsensa joulua.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

"...kun vanhemmat vouhottavat jostain laulun puutteesta..."

Minusta suurin vouhotus tulee, ei laulun puuttumisesta, vaan siitä että lauletaan väärä laulu. Mutta samanlaisia vouhottajia peilin molemmin puolin.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Kai se on tosiaan toiseen suuntaan ihan yhtä ikävää lapsille, jos vanhempien huomio on jossain biisivalinnoissa.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

#4

Me nuottikorvattomat pääsemme helpommalla, ei tarvitse laulaa mitään :-)

Hyvää joulua sinne Kemiöön.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «Onneksi lapset eivät joudu yleensä kärsimään tuosta lähinnä keski-iän ylittäneiden kitinästä ... Toivottavasti kukaan ei pilaa paskalla asenteellaan lapsensa joulua.»

Itse kitisen kyllä paljolti noin 16-vee lapsen äänellä sikäli, että koin noihin juhliin liitetyn uskonnolliset elementit vastenmieliseksi pakoksi jo lapsena. Tuolloin aikuiset pilasivat jouluni paskalla asenteellaan ja niin se jatkuu monissa kouluissa vielä 2000-luvullakin.

Että sitä se uskonnon pakkosyöttö tekee lapsista – pahansisuisia keski-ikäisiä.

Mitä tulee lasten joulun pilaamiseen, kuten Salonen kirjoituksessaan totesi, virsien puuttumista tuskin kukaan huomaa, jos ei tiedä aiheeseen liittyvästä kirjoittelusta. Voin vakuuttaa, että niiden läsnäolon kyllä huomaa.

Käyttäjän Kalle kuva
Kalle Pohjola

En tunnustaudu minkään uskonnon kannattajaksi; kuitenkin, ei minua haittaa uskonnollisten joululaulujen esittäminen; perinteisiä ja kauniita.
Enemmän minua riipoo näiden "nykymuusikoiden" ja vähän vanhempienkin joululaulut.
Pidän vanhoista klassisista joululauluista, uskonnollisistakin.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

No, joululaulujen joukossa on kauniita ja vähemmän kauniita, niin uusissa kuin vanhoissakin. Itse arvostan sekä uutta että vanhaa. Itse en koskaan ole tykännyt Varpusen jouluaamusta enkä Enkeli taivaasta. Mutta Sylvian joululaululla on aina paikka joulupöydässä:
https://www.youtube.com/watch?v=NxyimEZSnmk

Juice lauloi Sikansa ensi kuulemalta suoraan sydämeeni 1980-luvulla:
https://www.youtube.com/watch?v=j-CuPDYB9UM

ja samoin Leevi & Leavingsin Jossain on kai joulu:
https://www.youtube.com/watch?v=MPsd0IBUXIM

Raskasta Joulua - Tulkoon joulu lämmittänee uskonnollisempaakin nykyrockin ystävää:
https://www.youtube.com/watch?v=2s_QgMCW9ks

Maailma ei ole tullut valmiiksi joululaulujenkaan osalta. Uusia tulokkaita ja sovituksia kaivataan edelleen. Vanhoja perinteisiä hyljeksimättä.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Kyllä minusta Jaakko Tepon Mikko-sika kuuluu ihan samaan kategoriaan…

Käyttäjän Kalle kuva
Kalle Pohjola Vastaus kommenttiin #20

Sinänsä Jaakko Tepon tekstit ovat sitä aitoa savolaisuutta; vastuu siirtyy välittömästi kuulijalle.
Kuinka ollakkaan juuri lukiessani kommenttia n:o 11, mieleeni tuli oitis J Tepon "Mikko-sika" ja siinähän se sitten olikin n:o 20, Sinun synnyttämänäsi.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Näin viikko sitten eka kertaa tv:stä ohjelman, jossa esiintyi minusta aivan upeat laulajat ja hienot sovitukset tehnyt yhtye, eli tuo mainitsemasi Raskasta Joulua. Herkisti enemmän, kuin pitkään aikaan ketkään muut joululaulujen esittäjät. Toivon mukaan saan kuulla heidän laulujaan useamminkin.

Koulujen joulujuhlista olen samaa mieltä kuin Jannekin, eikä taida kukaan juuri Tiernapoikia edes kaivata.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

#5:
Kyllä Enkeli taivaan on kunnon urkurin soittamana ja mielellään vielä trumpeteilla vehvistettuna niin upea, että paljosta jää paitsi se, joka sitä ei halua kuulla.

Käyttäjän jj2311 kuva
Jyrki Immonen

Totta, ”enkeli taivaan” on yksinkertaisuudessaan hieno sävellys hyvän kirkkourkurin ja kuoron esittämänä. Koulussa sitä vedettiin harmoonin säestämänä hoilaava ja hakkaavana versiona...en-keli-tai-vaan-lau-sui—näin....

Käyttäjän PasiSalmi kuva
Pasi Salmi

Onneksi ei laulettu, sillä näillä Jehova uskonnollisilla lauluilla on kuitenkin merkittävä painolasti menneistä tapahtumista ja vielä nykyisistäkin. On vain parempi, että on poissa. Itse koululaisena jopa pelkäsin kirkossa käyntiä, kun kuunteli niitä juttua liperikauluksen kertomana. Nyt aikuisena kun lukee juutalaisetn, kristinuskon ja muhamettilaisten menneisyydestä ja kaikista niistä teoista, jota uskon varjolla on tehty niin parempi on vain olla hiljaa. Ja vallan välineeksi jumaluskonnot on luotu ja sellaisena pysyvät olivat sitten puheet kuinka kauniita.

Oikeastaan pitäisi lailla säätää juhlapyhät arkipäiviksi ja taata lainsäädännössä uskonnollisille juhlapäiville lomaoikeus. Tarkoitan sitä, että pääsisäiset, juhannukset ym. otetaan pois ja jokainen, joka haluaa juhlia pyhiään käyttäköön siihen lomapäiviään.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Pasi antaa vähän esimerkkiä siitä vouhottamisesta.
Itselleni suvi- ja jouluvirsillä ei ole koskaan ollut uskonnollista merkitystä, toisenlaista henkistä kylläkin monenlaisten hyvien muistojen mukanaantuomia.

Isot ihmiset vouhottavat omia mielipiteitään ja unohtavat sen mikä koulun joulujuhlissa on tärkeintä: ne mukulat. Yksikään ei mene rikki koulun biisivalinnoista. Yhdellekään ei tule mieleen uskontojen varjolla tai niiden vuoksi tehdyt veriset teot ellei joku vanhempi sitä nimenomaan painota. Ei ketään lasta ahdista jouluvirsi ellei joku tälle kerro että pitää ahdistaa.

Kirkossa ei ole pakko käydä jos vanhemmat niin valitsevat.

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson

"Ja vallan välineeksi jumaluskonnot on luotu ja sellaisena pysyvät olivat sitten puheet kuinka kauniita."
Yhdistyneen kuningaskunnan monarkin mottohan on " Dieu et mon droit" joka löytyy valtion vaakunan alla olevassa kilvessä. Se tarkoittaa että monarkilla on jumalallinen oikeus hallita. Että valta on annettu monarkille, oletettavasti kristittyjen, jumalalta. Aika kumma juttu että näitä vjumallalisia valtuuksia alkoi kirjaimellisesti sataa taivaasta Euroopassa sitämukaa kuin feodaalivaltiot syntyivät varhaiskeskiajalla. Ja aina jos hallitsija sattui kuolemaan, menettettyään päänsä jonkun sisäisen "vallansiirron" takia, jumala antoi välittömästi uudelle monarkille siunauksensa.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

"Se tarkoittaa että monarkilla on jumalallinen oikeus hallita."

UK:sta et taida löytää montaa ihmistä jonka mielestä monarkki on vallassa jumalan tahdosta. Lähinnä nuo ovat historiallisia jäänteitä ja kuriositeetteja ajasta jolloin länsimainen maailma oli kovin erinäköinen, ennen 1700-lukua.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Janne, kiitos jouluterveisistä. Toivotan hyvää Joulua myös sinulle ja sinun perheellesi!

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Merkillepantavaa tämän blogiteeman osalta on se, että kommentoijat osoittavat kukin omaa näennäistä sallivuuttaan tyyliin perinteet tai ei perinteitä - egal, elikkäs samantekevää.

Kyseinen asenne heijastaa eräänlaisen laiskapulskean nykyjallin linjaa. Ikäänkuin mikään ei olisi mitään; paitsi raha ja oma etu. Kaikkein vähiten tunnustetaan sitä hengellistä arvopohjaa, jonka varaan koko länsimainen hyvinvointi pitkälle rakentuu.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Hmm, mielenkiintoinen näkökulma. Annatko Markku yhden esimerkin siitä miten kommentoija on pannut rahan ja oman edun muun edelle, kun en nyt sellaista tunnista.

Oma keskustelunaiheensa varmasti olisi se, että onko länsimainen hyvinvointi kehittynyt kristinuskon myötä vai siitä huolimatta. Ainakin valistusaatteet mahdollistivat uudenlaisen ajattelun irti kirkon kahleista ja loivat pohjaa nykyiselle kansalaisyhteiskunnalle.

Mutta tosiaan, koulujoulujuhlien ohjelman kanssa tällä on kovin vähän tekemistä.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Tarkoitan juuri sitä, minkä kirjoitin. Hengellistä peruspääomaa, sitä jonka löydämme vaikkapa Jeesuksen vuorisaarnasta, ei tunnusteta oman elämän ylimmäksi ohjenuoraksi.

Kun kristillinen maailmankatsomus ja usko Jeesukseen hylätään tai tyystin marginalisoidaan, jäljellä on sellainen nihilismi, jossa ainoa todellinen veturi on egoismi, 'minä itse'. Ja mistäpä muusta raadollinen ego on kiinnostunut kuin mammonasta sen eri muodoissaan.

Niemeläisen sivuhuomautukset ovat ajallemme tyypillistä antikristillistä uushapatusta. Sen pinnalla on ohuena kuorrutuksena imelää ja tyhjänpäiväistä uskonnollisuutta, joka palvelee lähinnä sielunvihollista.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #21

"jäljellä on sellainen nihilismi, jossa ainoa todellinen veturi on egoismi, 'minä itse'. Ja mistäpä muusta raadollinen ego on kiinnostunut kuin mammonasta sen eri muodoissaan."

Hmm. Minä uskonnottomana kirkkoon kuulumattomana en tunnista itseäni kuvauksesta. Yrittänet sanoa että ne miljardit ihmiset jotka eivät usko Jeesukseen ovat aivan helvetin huonoja ihmisiä.

Henkilökohtaisesti en usko enempää sieluun kuin sielunviholliseenkaan joten voit ainakin minut lukea pois sellaisen palvojista.

Sanooko raamattusi jotain toisten tuomitsemisesta?

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila Vastaus kommenttiin #23

"Yrittänet sanoa että ne miljardit ihmiset jotka eivät usko Jeesukseen ovat aivan helvetin huonoja ihmisiä."

Tuollaista en sanonut enkä tarkoittanut. Kysymys on siitä, millä tavalla yhteiskunnassamme noteerataan kristillistä arvomaailmaa. Tiedämme vastauksen. Noteeraus laskee koko ajan ja on monilta osin jo vahvasti miinuksella. Mikä on tullut tilalle? Kova egosentrisyys ja individualismi, ainakin.

Henkilökohtainen osioni koski vain ja ainoastaan Niemeläistä. Ehkä se oli liian suorasukainen, myönnän sen.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #21

Hengellisen pääoman kasvattaminen alkoi sillä hetkellä kun tajuttiin, että aurinko ei mene vuorten taakse nukkumaan eikä maa ole litteä.

Hyvinvointiyhteiskunta on synnytetty täysin Raamatusta ja kristillisestä dogmasta riippumatta, sekulaarin ajattelun tuloksena. Siihen ovat vaikuttaneet enemmän todellisuuden henkilöt Hobbes, Locke, Montesquieu, Thomas Jefferson ja jopa Marx kuin kuvitteelliset arkkienkelit. Hyvinvointiyhteiskunta perustuu demokratiaan, ihmisoikeuksiin ja tasa-arvoon, joista Raamattu ei mainitse sanaakaan, päinvastoin.

Säälittävää, että Marttila ei ymmärrä sanomansa onttoutta omaa pyhyyttään korostaessaan.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila Vastaus kommenttiin #27

Jussilan näköharha on sitkeässä. Omasta itsestäni en ole maininnut sanaakaan.

Sen voin kyllä todeta, että Jussilan sanomasta en toistaiseksi ole löytänyt minkäänlaista sisältöä, kun puhutaan elämän kestävistä arvoista. Lupaan suhtautua asiallisesti taolaisuuden tai vastaavien oppien sisältöön, mikäli Jussila niitä haluaa rauhanomaisesti näin joulun kunniaksi valaista.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #30

Eivät ”elämän kestävät arvot” tule Raamatusta. Marttila, vedotessaan kuvittelemiinsa Raamatun ”arvoihin”, vetoaa itse asiassa siihen, mitä on sattunut valitsemaan Raamatusta. Aivan samoin puhutaan ”uudesta liitosta”, jotta Vanha Testamentti voitaisiin unohtaa absoluuttisine kauheuksineen.

Raamatun etiikka on uskonnollista etiikkaa, joka on täysin moraalitonta. Sen perusta on kristittyjen jumalan pelko, ja siihen luonnollisena liittyvä kuolemanpelko ja absurdi usko ”ylösnousemukseen”. Kristityn Raamatusta oppima etiikka/moraali (moraalittomuus) ja ”elämän kestävät arvot” vastaavat lähinnä Immanuel Kantin hypoteettista imperatiivia: tuollainen ihminen pyrkii tekemään Raamatusta oppimansa moraalin mukaisesti oikein, ettei joutuisi ”kadotukseen”, siis ei pääsisi nauttimaan iankaikkisesta elämästä (pohjois-korealaiseen tapaan ikuisesti jumalansa valvovan silmän alla). Moraali ja arvot eivät ole sisäistettyjä, koska niitä pitää koko ajan perustella jumalan määräyksinä.

Moraali ja elämän kestävät arvot saavat alkunsa ihmisten kanssakäymisissä ja elämänhistoriassa. Niitä ei anneta ”ylhäältä” eikä missään kirjassa. Aivan samoin kuin ihminen on kehittynyt, niin myös ihmisen moraali on kehittynyt. Moraali ei ole suinkaan muuttumaton, vaan vastaa kokolailla selvästi ympäröivää yhteiskuntaa. Moraali on myös selkeästi konventionaalista. Ihmiset sopivat keskenään pitkälti siitä, mikä on oikein ja hyvää. Tätä aspektia ei voi liikaa korostaa.

Taolaisuudella eivät hyvät teot ole päämäärä, vaan hyväksi ihmiseksi tuleminen ja eläminen harmoniassa ympäröivän maailman kanssa. Ero kristinuskoon on huimaava: taolaisen ”teologin” ei tarvitse yrittää tulkita näitä asioita epäselvistä teksteistä, eikä niihin liity jumalallista käskyä, puhumattakaan mistään fantastisista lupauksista iankaikkisesta elämästä, jos tavoitteisiin pyrkii.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila Vastaus kommenttiin #32

"Taolaisuudella eivät hyvät teot ole päämäärä, vaan hyväksi ihmiseksi tuleminen...". Totta, omat tekomme eivät meitä pelasta. Kiitokset Jussilalle taolaisen opin alkeista. Suhtaudun niihin etäisen viileästi ja - kuten lupasin - asiallisesti.

Uskontoja on pilvin pimein, moneen makuun ja korvasyyhyyn. Mutta vain yksi usko, nimittäin usko Kristukseen Jeesukseen, Jumalan Poikaan, meidän Herraamme, tuo pelastuksen iankaikkiselta kadotukselta. Hän yksin on meidän syntiemme Sovittaja. Ei ole muuta nimeä annettu, jossa me voisimme pelastua.

Jumala "vangitsee viisaat heidän viekkauteensa". Hän ilmoittaa totuutensa ennemmin lapsenmielisille; niille, jotka sydämen yksinkertaisuudessa etsivät pelastusta ja vapautusta syntielämän orjuudesta.

Karnaatun ja Jussilan &co järkeisjumppaan en halua osallistua. Taolaisuus, konfutset, shintot ja shamanismi, tieteisusko ym. lukemattomat korvikkeet ovat antikristillistä eksytystä, josta kannattaa pysyä kaukana.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #41

Marttila pelkää joutuvansa kadotukseen, jos ei noudata jumalansa käskyjä, joista hän ammentaa ”moraalinsa” ja elämänsä edellytykset. Minä en pelkää kadotusta eikä ajatus uhrautumisesta jonkin jumalan toteltavaksi ”ikuisen elämän” toivossa ole vähimmässäkään määrin houkutteleva, vaan tuntuu lähinnä kammottavalta.

Jälleen kerran Marttila tuomitsee rationaalisen ajattelun ja puhuu ”antikristillisyydestä”. Varmaan tuokin tuomitseminen on osa hänen jumalaltaan saamaansa koodistoa, joka ohjaa Marttilan käytöstä eri tavalla ajattelevia kohtaan. Korostan sanaa ”ajattelevia”.

Mitä eroa on kristinuskolla ja shamanismilla? Ei yhtään mitään.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila Vastaus kommenttiin #50

Suurin käsky on tämä: "rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi."

Haluan oppia yhä paremmin noudattamaan tuota Vapahtajamme Jeesuksen antamaa käskyä ja lämpimästi suosittelen sitä myös Jussilalle.

Uuspakanuus vie aikaa myöten epätoivoon ja viimein helvettiin. Siksi se on hylättävä. Samaa on sanottava Suomessakin esille tulleista taolais-shamanistisista ym. täysin joutavista kotkotuksista.

Uskoa tai uskontoa ei pidä sekoittaa politiikkaan. Pelastusta koskevat ratkaisut tehdään aina yksilötasolla. Jumala tuntee meidän sydämemme. Mikään ei ole Häneltä salassa, ei mikään.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #52

Kaikki uskonnot ovat kotkotuksia. Marttila ei näytä tietävän mitä ”uuspakanuus” on. Sillä ei ole yhtään mitään tekemistä uskonnottomuuden kanssa, sillä sehän on uskonto.

Kun käsky tulee oikealta käskijältä, Marttila noudattaa sitä, sokeasti, sen enempää ajattelematta. ”Gott mit uns”.

Marttila saa edelleen rauhassa nauttia sekulaarin yhteiskunnan saavutuksista, koska se yhteiskunta suvaitsee jopa uskovaisia.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #56

Niin... Ei ihminen tarvitse (välttämättä) uskoa mihinkään. Itse ainakin uskon itseeni.

En tarvitse myöskään mitään auktoriteettia koska voin olla itse se auktoriteetti. Ja jos joku muu tarvitsee auktoriteettiä niin minä voin olla se auktoriteetti.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #52

Olen vapaa mies joten en palvo enkä rakastele herroja.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #30

"Sen voin kyllä todeta, että Jussilan sanomasta en toistaiseksi ole löytänyt minkäänlaista sisältöä, kun puhutaan elämän kestävistä arvoista."

Jussila puhui totta.

Ei meidän hyvinvointiyhteiskuntajärjestys ole mikään pimeän keskiajan raamattuun pohjautuva vaan demokratiaan ja valistusajan ajattelijoihin.

Meidän yhteiskunnassa on vallan kolmijako, ei mikään selibaatti "ei seksiä keskiviikkoisin, perjantaisin, lauantaisin, sunnuntaisin, raskauden aikana, kuukautisten aikana jne."

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #21

"Hengellistä peruspääomaa, sitä jonka löydämme vaikkapa Jeesuksen vuorisaarnasta, ei tunnusteta oman elämän ylimmäksi ohjenuoraksi."

Ei tietenkään.

Albert Einstein ei ollut kristitty ja tämän miehen ajatukset ovat vaikuttaneet valtavasti länsimaiseen hyvinvointiin.

Vuorisaarna ei kuulu tieteilijöiden ylimmäksi ohjenuoraksi, eli nämä ihmiset jotka sitä hyvinvointia tuovat.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino Vastaus kommenttiin #37

"Albert Einstein ei ollut kristitty ja tämän miehen ajatukset ovat vaikuttaneet valtavasti länsimaiseen hyvinvointiin"

Osaatko kertoa miten?

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #49
Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

"Kyseinen asenne heijastaa eräänlaisen laiskapulskean nykyjallin linjaa. Ikäänkuin mikään ei olisi mitään; paitsi raha ja oma etu. Kaikkein vähiten tunnustetaan sitä hengellistä arvopohjaa, jonka varaan koko länsimainen hyvinvointi pitkälle rakentuu."

Miekan ja ruudin voimalla siirtomaiden alistamista?

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

Olen Markku Marttilan kanssa samaa mieltä siitä, että kultavasikan ympärillä tanssiminen ja individualismi tuntuu olevan nykyään yhteiskuntamme pääuskontona ja että tämä ei ole hyvä asia.

Vähitellen olisi ruvettava miettimään, eikö meidän totaalinen kulutustasomme ole jo riittävän korkea ja emmekö ole vielä saaneet kilpailemisesta ja sotimisesta tarpeeksemme; eikö elämänlaadun parantaminen tästä eteenpäin onnistuisi paremminkin arvojärjestelmäämme ja käsitystämme elämän tarkoituksesta muuttamalla kuin tuotannon ja kulutuksen jatkuvalla kasvattamisella?

Kun aineellinen tuotanto voidaan hoitaa suureksi osaksi automaatiolla, niin eikö olisi hyvä lisätä vapaa-aikaa, jakaa työt ja tulot tasaisemmin ja keksiä niinsanotun työnteon ja tarpeettoman kulutuksen sijaan jotain mielenkiintoisempaa puuhaa?

En usko vakavissani sellaiseen Jumalaan, johon Markku Marttila ilmeisesti uskoo. Mutta jos uskovainen ihminen uskonsa voimalla elää lähimmäisenrakkautta toteuttaen, niin ei minulla mitään sitä vastaan ole. Olen kuitenkin sitä mieltä, että yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisua ei pidä jättää Jumalan tehtäväksi, vaan kyllä se on ihan meidän ihmisten tehtävä.

Hyvää joulua kaikille ihan siitä riippumatta, mitä joulu kullekin merkitsee. Minulle suuri juhlapäivä on aina talvipäivän seisaus, josta lähtee taas päivät pitenemään.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

"eikö elämänlaadun parantaminen tästä eteenpäin onnistuisi paremminkin arvojärjestelmäämme ja käsitystämme elämän tarkoituksesta muuttamalla kuin tuotannon ja kulutuksen jatkuvalla kasvattamisella?"

Käytännön tasolla elämänlaatu ei ole parantunut Suomessa 90-luvun alun jälkeen. Rikkaat ovat erikseen.

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo Vastaus kommenttiin #45

Alla linkitetyssä Tilastokeskuksen artikkelissa on pari käyrää, joista käy ilmi, että elämänlaatua mittaavien ISEW- ja GPI-indeksien mukaan hyvinvoinnin huippu ohitettiin Suomessa noin 80-luvun puolivälissä ja sen jälkeen on tultu alaspäin vaikka BKT on jatkanut nousuaan.

Kestävän hyvinvoinnin mittaamisen vaihtoehdot

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Jumala ei ratkaise yteiskunnallisia ongelmia , se on ihmisten tehtävä.
Hehän ne vääryydet ovat luoneetkin.

Uskonto antaa eettisen kehyksen ja pohjan, jolla se ratkaisu tehdään.

Individualismin ymmärtäminen niin, että oman edun ja " hyvän olon" tavoittelu on elämän sisältö ja tarkoitus, on tehnyt ihmisistä hirvittävän onnettomia - ja nyt monet etsivät taas autoritaarista järjestelmää, joka palauttaisi yhteisöllisen tarkoituksen .
Se on osoittautunut yhtä huonoksi sekä yksilön onnen että yhteiskunnan kannalta.
Autoritaarisuudessa ihminen voi vajota vain hetkeksi tylsään sulautumiseen kuten turruttavassa viihteessäkin.

Itse asiassa kristinuskon mukainen kypsä ihmisyys ottaa yksilönä vastuun osuudestaan yhteiskunnassa.
Vastuu vääryyksistä on sitä suurempi, mitä suuremmat ovat omat mahdollisuudet niiden korjaamiseen
- edes henk kohtausessa lähiympäristössä.

Armoa sitten tarvitaan sekä omakohtaisesti että suhteessa muihin tämän ihmisen osan kantamisessa.
Joulu on armon, sovinnon, rauhan ja hyvän tahdon juhla.
Ja seimeen syntyneiden .

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #54

Toki olen samaa mieltä siitä, että ihmiset ovat luoneet vääryydet. Tuo ajatus kuitenkin sulkee pois kaikkitietävän ja kaikkivoivan jumalan olemassaolon. Tai sitten se tekee hänestä hutiloivan, välinpitämättömän ja julman sadistin. En sano tätä pilkatakseni, vaan siksi että havainnot sulkevat pois mahdollisuuden hyvästä ja välittävästä jumalasta.

Jos kerran Raamatun Jumala loi meidät omaksi kuvakseen, eikö silloin ihan kaikki mitä saamme päähämme tehdä ole Jumalan tahto? Ja ei, se ei ole Saatanan juoni, koska alussa ei ollut mitään. Jumala loi Saatanankin kiusaksemma. Tai sitten ei luonut mitään.

Kristinuskon uskottavuus nykymuodossaan on ihan nollassa, kun on harrastettu niin paljon rusinanpoimintaa omasta pyhästä kirjasta, ettei uskonnosta enää tunnista sitä Jumalaa, joka Raamatussa meille kuulemma kommunikoi.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila Vastaus kommenttiin #58

Stenbäck on kyllä kuullut ja tietää nämä alkeet. Mutta kerrataanpa. Jumala on alunalkaen luomistyössään antanut sekä enkeleille että ihmisille oman tahdonvallan. Samalla Jumala on määrännyt heille rajat, joissa heidän tulee pysyä. Jumalan antamia käskyjä ja rajoja ei saa rikkoa.

Enkeliruhtinaista mahtavin, Lucifer Kointähti, kuitenkin ylpistyi ja kapinoi Jumalan tahtoa vastaan. Sen jälkeen Lucifer maahansyöstynä vietteli ihmisen, joka asui viattomana paratiisin ihanuudessa, seuraamaan Saatanaa ja kapinoimaan Jumalan tahtoa vastaan. Aadam ja Eeva nielaisivat Saatanan syötin, lankesivat syntiin ja joutuivat tuomion alaisiksi.

Kuitenkin Jumala hyvyydessään ja ihmisrakkaudessaan lähetti oman Poikansa maan päälle sovittamaan heidän syntinsä ja rikkomuksensa. Uskomalla Jeesukseen syntiemme Sovittajana ja kääntymällä pois pahoista teoistamme me saamme armon ja anteeksiannon Jumalan edessä.

Siinä tiiviisti kerrottuna tie synnin ja tuomion alle sekä Jumalan meille tarjoama pelastuksen tie vapauteen pois synnin alta. Jumala ei ole pahaa luonut. Pelastuksen Hän kyllä on valmistanut meille Pojassaan Jeesuksessa. Ottakaamme Hänet vastaan.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #59

"Jumala on alunalkaen luomistyössään antanut sekä enkeleille että ihmisille oman tahdonvallan. Samalla Jumala on määrännyt heille rajat, joissa heidän tulee pysyä. Jumalan antamia käskyjä ja rajoja ei saa rikkoa."

Minä olenkin lähtöisin vanhemmistani enkä mistään jumalasta, joten minulla ei ole mitään jumalan asettamia rajoja.

Minulla on yhteiskunnan asettamat rajat, mutta viime kädessä päätän itse ne rajat. Yhteiskunnan asettamat rajat ovat ok koska niin kauan kun minä ja muut uskotaan ne mielekkäiksi, niiden noudattamisessa ei ole ongelmaa.

Asia tietysti muuttuisi jos ihmiset eivät uskoisi yhteiskunnan rajojen mielekkyyteen.

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo Vastaus kommenttiin #59

Muistelen kansakoulunaikaisesta uskonnonopetuksesta, että Aatami ja Eeva karkotettiin paratiisista, koska he olivat syöneet hyvän ja pahan tiedon puusta vastoin Jumalan asettamaa kieltoa.

Myöhemmin aikuisiällä mieleeni juolahti sellainen tulkinta tuosta tarinasta, että ihminen menetti paratiisin, koska alkoi luokitella asioita hyviksi ja pahoiksi.

Tuo tulkinta tuntuisi olevan sukua buddhalaiselle käsitykselle, jonka mukaan kärsimys johtuu kiintymyksestä. Kun ihminen kiintyy johonkin, hän alkaa haluta sitä ja pelätä sen menettämistä, ja tuo puutteen ja pelon tunteminen aiheuttaa kärsimystä. Ja kaikkihan me haluamme hyvää ja pelkäämme pahaa, vai...?

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila Vastaus kommenttiin #64

Raamatun ilmoituksella ei ole mitään tekemistä buddhalaisuuden kanssa. Ei yhtään mitään.

Ainoa oleellinen asia paratiisin kertomuksessa ihmisen lankeamisesta on se, että ihminen totteli saatanaa sen sijaan, että olisi ollut kuuliainen Jumalan tahdolle.

Tänä päivänä tilanne ja haaste on sama. Meidän tulee totella Jumalaa ja vastustaa perkelettä.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #68

Ei tietenkään ole, miksi olisi kun buddhalaisuus syntyi ennen kuin kristinuskosta oli aavistustakaan. Siddartha Gautama syntyi puolisen tuhatta vuotta ennen tämän Jeesuksen syntymää. Näitä jeesus-tyyppisiä taruja on ollut ympäri maailmaa, mutta Siddartha ainakin todistettavasti eli. Samaa ei voi sanoa sen paremmin Jeesuksesta kuin Muhammedista.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin Vastaus kommenttiin #64

Itse asiassa alkukertomus on hyvin sama kuin opetettiin ennen " marxismin - leninismin perusteissa".
Ihminen pyrkii hyvään ja haluaa rakastaa, mutta ahneuteen , julmuuteen ja itsekkyyteen sortuminen saa yliotteen yhteisössä.
Siitä joudutaan sitten tietoisesti pyrkimään pois.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #59

Olen antanut itselleni kertoa, että

A) Jumala on kaikkivoipa ja
B) Jumala on luonut maailmankaikkeuden.

Jos jokin Jumalan luoma tekee jotain, toimii hän juuri niin kuin Jumala tarkoitti. Ainoa tuon päätelmän kumoava selitys on, että ainakin yksi edellisistä väitteistä ei ole tosi. Jumala kuulemma loi sekä Luciferin, että Aatamin ja Eevan toimimaan juuri niin kuin toimivat. Ei vapaa tahto mitään muuta, jos Jumala loi senkin.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila Vastaus kommenttiin #65

"Jumala kuulemma loi sekä Luciferin, että Aatamin ja Eevan toimimaan juuri niin kuin toimivat."

Mistä Stenbäck tuon päättelee? Ei ainakaan Raamatun ilmoituksen pohjalta.

Lucifer, Aatami, Eeva eivät ole ohjelmoituja tai robotoituja olentoja. Et myöskään sinä ole enkä minä eikä yksikään ihminen.

Siitähän vapaassa tahdossa nimenomaan on kysymys. Voit tehdä tai olla tekemättä. Voit mennä tai olla menemättä. And so on.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #67

Joko Jumala loi ihmisen ja perkeleen toimimaan niin kuin toimii, tai sitten ei luonut. Jumalahan sen vapaan tahdon loi, eikö vain? Loiko jumala ihmisen juuri sellaiseksi kuin halusi, vai vaikuttiko prosessiin jokin ulkopuolinen voima?

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo Vastaus kommenttiin #65

Pidän tietokoneohjelmoinnista osittain sen takia, että se muistuttaa Jumalaa leikkimistä. Ohjelmoija määrittelee, miten ohjelma toimii; ohjelma on ikäänkuin uusi maailma, jossa vallitsevat lait ohjelmoija asettaa.

Tuo ei tietenkään tarkoita sitä, että ohjelmoija ei voisi tehdä sellaista ohjelmaa, jossa tapahtumia ei voi yksityiskohtaisesti ennustaa etukäteen. Ihan helposti voidaan tehdä ohjelma, jossa tapahtumat etenevät sattumanvaraisesti, vaikkakin asetettujen rajojen puitteissa. Ja sitten voidaan määritellä, mitä mistäkin tapahtumasta seuraa (esimerkiksi syntiinlankeamisesta seuraa paratiisista karkotus).

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #69

Tuohan tarkoittaa sitä, että joko jumala on tehnyt ihan käsittämättömän sähläyksen kun tuollaisen virheen tehnyt.

Tai...

Jumala jostain syystä rakentanut systeemin että saisi jotain nuoleskelijoita kannattajikseen. Sellaisia jotka eivät ole mistään asiasta eri mieltä tai ajattele itse.

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo Vastaus kommenttiin #54

"Individualismin ymmärtäminen niin, että oman edun ja " hyvän olon" tavoittelu on elämän sisältö ja tarkoitus, on tehnyt ihmisistä hirvittävän onnettomia - ja nyt monet etsivät taas autoritaarista järjestelmää, joka palauttaisi yhteisöllisen tarkoituksen .
Se on osoittautunut yhtä huonoksi sekä yksilön onnen että yhteiskunnan kannalta.
Autoritaarisuudessa ihminen voi vajota vain hetkeksi tylsään sulautumiseen kuten turruttavassa viihteessäkin.

Itse asiassa kristinuskon mukainen kypsä ihmisyys ottaa yksilönä vastuun osuudestaan yhteiskunnassa.
Vastuu vääryyksistä on sitä suurempi, mitä suuremmat ovat omat mahdollisuudet niiden korjaamiseen
- edes henk kohtausessa lähiympäristössä."

Minä vertaisin individualistisen ja kollektivistisen kulttuurin yhteiskuntia toisiinsa niin, että ensinmainituissa ihmiset ajattelevat yhteisen edun toteutuvan sen välityksellä, että jokainen ajaa omaa etuaan kun taas jälkimmäisissä ajatellaan, että yksilön etu toteutuu sen välityksellä, että jokainen ajaa yhteistä etua.

Miten tuollainen asennemuutos sitten voisi tapahtua? Yhden ajatussuunnan mukaan se voi toteutua vain autoritaarisen (mutta ei minkä tahansa autoritaarisen) asennekasvatuksen kautta usean sukupolven aikana (ja kun se on tapahtunut, ei autoritaarisuutta enää tarvita, koska ihmiset ovat saavuttaneet tuon Helenan mainitseman henkilökohtaisen vastuuntunnon tason). Toisen ajatussuunnan mukaan sen ei pidäkään tapahtua...

Toki on olemassa niitäkin, jotka ajattelevat tuollaisen valveutuneisuuden voivan herätä spontaanisti individualistisen yhteiskunnan puitteissa. Minäkin aikanaan uskoin siihen.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Luulen Marttilan tarkoittavan hengellisellä arvopohjalla sitä kristillistä (KD) suvaitsemattomuutta, jota hän kommenteissaan rummuttaa.

Haluan kertoa, että kristillisillä on meidän arvopohjassamme ja hyvinvoinnissamme hyvin vähäinen merkitys. Muutamien prosenttien kannatuksella ei ihmeitä tehdä.

Ja olet muutenkin lukenut kommentteja kovin valikoivasti. Perinteillä tuntuu olevan suomalaisessa joulunvietossa kovin vahva vaikutus, mikäli yhtään kommentteja ymmärrän. Myös koulujen joulujuhlaa vietettiin kovin hartaissa tunnelmissa.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Niemeläisen tiedoksi ystävällisesti saatan - tosin hän tietää sen muutenkin - että minun elämänkatsomukseeni tai uskooni ei vaikuta sen enempää kristillinen puolue (KD) kuin ent. kansandemokraattinenkaan puolue (KD) tai ylipäätään mikään puolue. Suokoon tämä Niemeläiselle ainakin osittaisen levon. :)

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Edustat minulle samaa suvaitsemattomuutta ja ehdottomuutta kuin Koivulakin. Kristillinen (KD) maailmankatsomuksenne yhdistää minun nähdäkseni teitä molempia.

Kommentissasi väitit hyvinvointimme olevan kristillisen perinteen aikaan saamaa. Kristinuskolla on hyvinvointimme ja yhteiskuntamoraalimme kannalta hyvin vähäinen vaikutus. Sosiaalidemokraatit taitavat olla korkean tuloveroasteemme suurin syyllinen.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #40

Sen verran annan arvoa kristillisyydelle että protestanttinen työmoraali on kyllä vaikuttanut hyvinvointiin.

Ei tämä kuitenkaan liity mitenkään jumalan rakastamiseen tai vuorisaarnaan, vaan työn rakastamiseen.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Muslimit loukkaantuu kristittyjen laulusta.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Suurin osa, tuskin. Mutta tietenkin kyllä, jos pyyhe on kiristetty päähän liian lujalle.

Minua on muuten harmittanut kovasti, että en Saudeista tuonut tullessani sitä päähinettä. Sen olisi voinut aina laittaa päähänsä, kun menee tapaamaan perussuomalaisia… Olisikohan se ollut sitä kulttuurista omimista. Ehkä oli hyvä, että jäi tekemättä.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

Oon välillä miettinyt muslimiksi kääntymistä siksi että voisi mennä kiertelemään maakuntiin herättämään pahennusta. Partakin kasvaa hyvin.

Sitten voisi loukkaantua välillä kansankiihottajista ja tehdä rikosilmoituksia. Tai sopia asiat rahalla että tulee parempi mieli.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Tuli käydyksi jälleen tänäkin jouluna kuuntelemassa Pyhän Laurin kirkossa Corvus Laurentij-kuoron esitystä. Miljöö on upea ja mieskuoro osaa asiansa.

Hyvää ja rauhallista joulua kuin myös antoisaa uutta vuotta!

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Kuten monet teistä tietävät, oli yksi isistäni, ns virallinen isä, saarislainen kommunisti.
Kovan linjan ja asenteen mies silti, toisin kuin Aarne Saarinen.
Ainoa hetki vuodesta, jolloin hänen panssarinsa rakoili ja jonkinlainen lämpö lähimmäisiä , jopa pieniä , heikkoja ja naisia kohtaan, pääsi vallalle, oli joulu.

Hänen lempilaulunsa jouluna oli Jouluyö, juhlayö .
Vaimonsa, äitipuoleni ja SNDLn osaston puh johtajan, oli Varpunen jouluaamuna.

Minun on Maa on niin kaunis.

Sielusta sieluhun kaiku soikoon.

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Olen sanaton, tuossa vastapäätä kadun toisella puolen on kaupungin päiväkoti jossa aiempina vuosina tuikki joulukuusi nyt on hiljaista.

Eilen eduskunnan kyselytunnilla ministerit vakuutti että joulun vietto on sallittua päiväkodeissa sekä kouluissa ja mieluusti minäkin kuuntelen Enkeli taivaan lausui näin.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Tänä jälkikristillisenä aikana puhutaan paljon perinteiden vaalimisesta. Kristinusko on kuitenkin enemmän kuin perinne.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Tosipuheessa eivät muslimit loukkaannu suomalaisista perinteistä vaan nämä puolestaloukkaantujat, ihan kotimaiset punaviherpiipertäjät omassa anarkomaniassaan haluavat hävittää kaikki vanhat länsimaiset perinteet. USA:ssa tämä uusliberalismi ja kulttuurimarxilaisuus on paljon pidemmällä kuin Euroopassa mutta tulee hajoamaan omaan mahdottomuuteensa.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

# 34

Kukaan mitään perinteitä halua hävittää. Niiden merkitys pienenee ja ne vaan kiinnostavat yhä pienemmäksi jäävää joukkoa. Sellaisten harjoittamiseen pakottamista katsotaan entistä karsaammin.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

”Meksikon pikajuna”- iskelmä on kyllä erikoinen valinta koulun joulujuhliin.

Pikku-Pete ja Iso-Pat ovat modernin joulukuvaelman päätähdet yhdessä vanhanpiian kanssa.

Lopputulema on kuitenkin jouluinen :

”Vaara ohi, rauha maas, iloinen on vaunu taas.”

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Helismaa on yksi parhaita vastakohtaisten tarinoiden kertojia. Tarinahan on ihan toinen kuin alkuperäinen Orient Express...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset