Saaresta Merenelävä

Kinkkinen Tallinnatunneli

  • Kinkkinen Tallinnatunneli

Eräässä blogissa, jossa kriittisiä vastauksia ei välttämättä julkaista, Tallinna-tunnelin puuhamies Peter Vesterbacka kertoi tänään että "ei ole mitään kiinalaista rahoitusta, vielä".

Ai? Oliko jollain mielikuva että Tallinnatunneli rakennetaan sillä kiinalaisella rahoituksella jota ei ole? Mistäköhän tämä mielikuva sitten tuli?

YLE: "Vesterbacka kertoo saaneensa jonkin verran palautetta siitä, että Kiinasta tulevan rahaosuuden määrä on liian suuri.”

Kauppalehti: "Tällä hetkellä ajatus on, että rahoituksesta 70 prosenttia tulisi Kiinasta ja loput 30 prosenttia pohjoismaisilta eläkeyhtiöiltä."

Tekniikka&Talous:
Vesterbacka ja Valtonen ovat avoimesti kertoneet, että suuri osa hankkeen lopullisesta rahoituksesta tullee Kiinasta tai muualta Aasiasta. Ulkopuolista rahoitusta alettiin kerätä viime kesänä.”Olemme käyneet tällaisen turneen tekemässä Aasiassa – Peking, Shanghai, Singapore, Hongkong – ja sitten Euroopassa, Pariisia ja niin edespäin”, Valtonen sanoo."

Vesterbackan mukaan mitään kiinalaista rahoitusta ei "vielä" ole ja silti 16-20 miljardin euron tunnelihankkeessa pitäisi liikennöinnin alkaa noin viiden vuoden päästä.

Ensimmäiset junaliput Vesterbacka kertoo jo myyneensä. Siis hankkeeseen jolla ei ole rahoitusta.


 



 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Käyttäjän MikaRiik kuva
Mika Riikonen

Veserbacka voisi verrytellä hoitamalla "Kaakkois-Suomen Guggenheimin" eli Kymi-Ringin rahoituksen kuntoon.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Veikkaan että kysyttäessä kiinalaisen rahoituksen osuus Kymi-Ringille olisi jo liiankin suuri. Nolla on iso luku tai jotain.

Käyttäjän MikaRiik kuva
Mika Riikonen

Kymi-Ringin kohdalla työluku on 20 miljoonaa ja tunnelin osalla 20 miljardia. Molempien hankkeiden kohdalla rahojen kysyjille vastataan "don't call us, we'll call you".

Toivoisin että rahojen pyytäjät pidättäisivät hengitystään puhelua odottaessaan...

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

Mutta meilläpä täällä Kotkassa on pyörinyt puolen miljardin Outlet-sirkus rahoituskuvioineen jo viitisen vuotta: aloitusta vaille valmis projekti.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002812666.html

Rahoitus oli aluksi tulossa " 100%.sti lännestä" ...sitten idästä..eiku..no jostain..Afrikassa lienee joku rikas leskikuningatar ´tähtäimessä´..

Hävettää näin kotkalaisena kertoa, että täällä löytyy - vieläkin- oikeustoimikelpoisia - jopa kunnanvaltuutettuja ja virkamiehiä- jotka uskovat tuohon ´projektiin´...

Käyttäjän HenteriVirkkula kuva
Henteri Virkkula

"Ensimmäiset junat voisivat liikkua Peterin mukaan jo 24.12.2024."

Tuona päivänä ei liiku kuin joulupukki.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Kiinalainen raha on puhdasta. 1000 euron bkt Kiinassa tuottaa 1400 kg tai 1.4 tonnia hiilidioksidia. Miljoona tuottaa 1400 tonnia, miljardi tuottaa 1.4 miljoonaa tonnia. 18 miljardia tuottaa 25 miljoonaa tonnia, eli noin puolet Suomen vuoden päästöistä.

Käytännössä bkt ei kylläkään ole suoraan sijoittamiskelpoista liikevoittoa, eli nuo luvut voi kertoa kymmenellä. Varmaan niistä riippumatta projektin päästövähennystavoitteet kuitenkin toteutuvat - eihän sitä muuten tehtäisi eihän.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Minusta tämä oli hieno peruste tunnelille, tekosaarille yms: "Vähentää rikkipäästöjä".

Ekstraplussaa siitä ettei sentään lopeta ilmastonmuutosta.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Se blogikirjoitus oli mitä ilmeisimmin jonkinlaista karille hyvää vauhtia menossa olevan utopistisen hankkeen viime hetken lobbausta. Oireet ovat varsin tutut. Kun asia ei etene ja rahoitus on lopullisesti tyssäämässä lisätään kierroksia ja rakennellaan kaikenlaisia fantasiasaaria. No, jos yksityisellä rahoituksella saadaan pystyyn ja kannattavaksi, niin mikäpäs siinä, kun ensi varmistetaan, että sen enempää julkista kuin eläkeyhtiöidenkään rahaa tuohon rahareikään ei upoteta.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Minä taas ajattelin että viitattu blogikirjoitus oli jonkun pyörälle päästään puhutun rakkaudentunnustus. Kommentteja alaspäin kelatessa huomasi että kirjoittajala ei ollut mitään sen syvällisempää käsitystä asiasta, kunhan kertoi mitä Peter oli kertonut.

Vesterbacka ei ole tainnut aina olla yhtä kärppänä kommentoimassa Puhenvuorossa?

Jonkunlainen skuuppi olisi medialle tarjolla tuosta "ei ole mitään kiinalaista rahoitusta". Niin paljon kun kiinalaisesta rahoituksesta on medialle puhunut.

Käyttäjän HenteriVirkkula kuva
Henteri Virkkula

Sinällään nokkelaa sanoa, ettei ole kiinalaista rahoitusta. Välttyy sanomasta, ettei ole mitään rahoitusta.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

"No, jos yksityisellä rahoituksella saadaan pystyyn ja kannattavaksi, niin mikäpäs siinä, kun ensi varmistetaan, että sen enempää julkista kuin eläkeyhtiöidenkään rahaa tuohon rahareikään ei upoteta."

Juuri noin. Mikäli eläkeyhtiöt ovat mukana, ne ovat kätevä vipu myös valtion budjettiin uimiselle. Kato jos tää budjetin räjähtäminen (Kanaalin tunneli meni muuten 80% yli) nyt kaataa tän projektin, niin suomalaisten eläkkeet ovat vaarassa, joten eiköhän muutama miljardi nyt ens alkuun...

Jännä muuten, että siinä esitellyssä havainnekuvassa tekosaarella on kovasti vihreää. Itse haluaisin nähdä sen tammikuu-version, jossa aallonkorkeus on 8 metriä, ja joka helkkarin pisara jäätyy viimassa ja pakkasessa. On siinä geotermisellä jäänpoistolla tekemistä.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Tämä, ja sen lisäksi omavarainen ruoantuotanto kuulemma. Murskeesta rakennetulla keinosaarella.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #14

Ei kun se on kaikki maan alla. Joko saaret ovat vain vegaaneille, tai sitten eläintuotannosta tulee kohtuullisen epäinhimillistä. Yksipuolinen dieetti on joka tapauksessa luvassa.

Enkä jaksanut laskea, millainen peltoala (tai pystysuuntaan tilavuus) tarvitaan ruokkimaan 50 000 ihmistä.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Minusta olisi hienoa, jos saisimme tunnelin Helsingistä Tallinnaan. Etenkin jos saisimme sen jouluksi 2024. Tuskin muuta lahjaa tarvisinkan, ehkä vain Wiener nugat konvehteja, hyvää viskiä ja pyjaman.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Tai vihreitä kuulia ja pojalle Millennium Falcon -Lego (1000 euroa, 7541 osaa). Tunnelikin tulee ennen kuin toi lego.

Käyttäjän TimoAunio kuva
Timo Aunio

Tuommosen tunnelin tekeminen ei ole kummoinen homma tämän päivän vehkeillä . Jos rahoitus löytyy. Toisaalta rahoittajat haluu sit omistaakin ja määräillä ..

Ja jos Suomen väkiluvu jne turpoaa niin myöhemmin ehkä tuottaakin .

Mutta
Sitä oon silloin tällöin miettinyt syytä miksi Peter lähtee tuota tekee ?
Laittaako omiaan kiinni ja miksi ?

Tavallaan filosofisesti länsimaissa on semmonen TYPERYYS JA IDIOTISMI että sijoitetaan "seiniin" ,näyttävään kalustoon,materiaan, (tunneliin :) ) jne.

Eli onko tuol koko tunnelil jne mitään välii tuleeko vai ei ? Suomes on pahoinvoivia ja masentuneita jne ihmisiä satoja tuhansia . Helppottako toi tunneli heitä ..? Suomen nuorisoa isohko määrä ramppaa psykiatril .
Maailmas on paljon turhaa työtä ehkä 75% . Montako miljardia olkiluoto on jo imenyt ?? Loppua ei näy ..

Tuon näillä näkymin kannattamattoman tunneliinko pitäisi pienen väsyneen veronmaksajan osallistua vielä ..?

Mut joo teknisesti toki onnistuu jos RAHAA laitetaan likoon tarpeeksi .

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

Eurotunnelin kummassakin päässä on väkeä n. 10 miljoonaa henkeä kohtuullisen matkan päässä. Suomen väkiluku on 5,5 ja Viron 1,3 miljoonaa. Suomessa ei ehkä niin kovin lähellä ainakaan kaikille.
Kannattavuus olisi kuitenkin hyvä kummallakin. Ihmeellistä.

Tulee mieleen toinen "yksityinen" (talo)projekti. Se alkoi ns. yksityisenä, mutta varsin pian valmistumisen jälkeen se myytiin veronmaksajille kohtuullista korvausta vastaan.

Jo ennen myyntiä kunnalla oli sopimus. Sen mukaan rakennuksen käyttö- ja kunnossapitokulut kuuluivat yksityiselle, mutta kaikki ulkoalueet olivat veronmaksajien niskassa. Vain talon alle jäänyt tontin osa oli yksityisen hoidossa. Viheralueet, parkkipaikat jne veronmaksajilla.

Käyttäjän eskotnurminen kuva
Esko Nurminen

Valtio, vaikka osallistuisi vain pienellä osuudella, ei saa rahojaan takaisin veron maksuina.
Ehkä tämä argumentti soveltuu parhaiten Hki-Turku tunnin juna tai Itä-Suomen nopea yhteys -hankkeisiin.
Toki infraa on aikanaan ollut hyödyllistä rakentaa Suomeen.
Mutta miksi ei enää, ainakaan nykyisellä höveli (lepsu) hyvinvointivaltio-mallilla?
Siitä yksinkertaisesta syystä, että valtio antaa enemmän kuin se ottaa.

Eli jos annetaan infran rakentamiseen, johonkin muuhun pitäisi antaa vähemmän. Tai sitten kerätä veroja enemmän.

Ei se valtiota hyödytä vaikka joku henkilö liikkuu Hki-Turku välin vähän nopeammin.

Esko Nurminen, ehdolla eduskuntaan, siniset, Uusimaa

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset