Saaresta Merenelävä

Kaikki blogit puheenaiheesta Homekoulut

Selkeitä toimenpiteitä terveiden tilojen turvaamiseksi

Meillä oli viime valtuustossa kyselytunti. Laitoin eteenpäin mielestäni erinomaisen kysymyksen, joka ei valitettavasti kuitenkaan tällä kierroksella tullut valituksi käsittelyyn kyselytunnille. 

 

Kysymys kuuluu seuraavasti:  mitä kaupunki on tehnyt turvatakseen paremmin terveet kaupungin tilat?

 

Vyö ja henkselit

 

 

Olen vuodesta toiseen – jopa jo vuosikymmenestäkin seuraavaan – puhunut kuusamolaisen kunnalliselämän kummallisuudesta eli päätöksenteon valmistelemattomuudesta. Vaikka tietoa ja tausta-aineistoa sekä jopa tekijöitä on tarjolla ruuhkaksi asti, ei suurtenkaan päätöksien pohdintaan paneuduta lähestulkoonkaan riittävässä määrin.

Somen ryhmäkeskustelut, homekoulut ja nuorten ihmisten terveys

 

Olen seurannut Facebookissa Tapiolan koulujen tilakeskustelu -ryhmää, missä kyseisen alueen vanhemmat peräävät muutamilta Espoon kunnanvaltuutetuilta toimia mm. homekoulujen korjaamiseen tai korvaamiseen muilla tiloilla.

 

Nyt se on tutkittu - lapsia kuunneltava homekyselyissä

Lapsia kannattaa kuunnella, jos koulussa epäillään homeongelmaa – Tutkimus: Osaavat kertoa oireistaan jopa vanhempia luotettavammin (HS 15.3.2018)

Alakoululaiset pystyvät kertomaan kokemastaan sisäilman laadusta ja oireilustaan yhtä hyvin kuin vanhemmat, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tekemästä tutkimuksesta.

Koulujen yksityisomistus ratkaisisi homeongelmat

Vietin ensimmäiset kouluvuoteni Sarvaston viipalekoulussa. Kun vuosia sitten kävelin kyseisen paikan ohi, paikalla oli vain hiekkakenttä ja mietin että mitäköhän koululle on käynyt. Kirjoittaessani nyt tätä juttua selvittelin asiaa ja Google osasi kertoa, että kyseinen viipalekoulu ilmeisesti jatkaa elämäänsä Itä-Helsingin musiikkipiston väistötilana (hel.fi 3.3.2015), homeettomana:

"Ilmanlaatu ja vaihtuvuus on hyvä; tarkastuksessa ei todettu poikkeavia hajuja eikä home- tai kosteusvaurioita."

Homekoulut kuntoon allianssimallilla!

Länsimetro-projektin myöhästyminen, Olympiastadionin perusparannuksen epäonnistuminen sekä lukuisat homekoulut ympäri Suomea kertovat karua kieltä julkisen rakentamisen puutteellisesta tulosvastuusta ja projektiosaamisesta. Sipilän hallituksen nimeämän selvitysmiehen, TEM:n ex-kansliapäällikkö Erkki Virtasen mukaan suurin ongelmien lähde on julkisten hankkeiden puutteellinen projektinhallinta, joka on paikoin täysin “kelvotonta”. Osaamisen puute johtaa säännönmukaisiin budjettiylityksiin ja aikataulujen venymisiin.

Haista home - ja muita kouluja

YKSINKERTAINEN ELÄMÄ
Yksinkertainen elämä on kivaa. Kun on rahaa voi rakentaa kouluja. Kun on tahtotilaa niin sellainen syntyy 2 vuodessa. Nykyaikaisilla CAD-systeemeillä on nopea suunnitella koulut ja kaavat ja muutokset. Kiireessä projektin saa alle vuodessa läpi. Varsinkin kun rakennuttajana on kaupunki, joka myös kaavoittaa ja päättää asioista. Yksinkertaisen koulun saa 1/3 hintaan kuin  arkkitehtikilpailun mukaisen ja riskejä sisältävän wow-koulun, tai 3 koulua heti yhden wow-hinnalla joskus sitten.

Terveellinen ilma ja hyvä ilmapiiri kouluihin

Sadan yläkoululaisen joukossa 39 ei juurikaan pidä koulusta, 7 joutuu viikottain kiusatuksi koulussa, 8:lla ei ole läheistä ystävää, noin 15:lla ei ole harrastusta. (Kouluterveyskysely, WHO koululaiskysely, Lapsiuhritutkimus, OKM/Vapaa-aikaselvitys)

Lapsemme kokevat tutkitusti eriarvoisuutta arjessaan. Nämä ovat pysäyttäviä lukuja ja niille on tehtävä jotakin.

Lasten hyvinvointi on ykkösasia!

Helsingissä kuntavaaliehdokkaita ja äänestäjiä puhuttavat eniten kaavoituskysymykset, pormestarin valinta, Kruunuvuorensillat, Malmin lentokentän rakentaminen, sekä tietenkin suurmoskeijasuunnitelmat. Itse toivoisin, että keskusteluun nousisi meidän kaikkien kannalta tärkein asia eli lastemme tulevaisuus.

Turvataan laadukas koulutus Helsingissä ja korjataan homekoulut kuntoon

Hyvät koulutusmahdollisuudet on jatkossakin turvattava Helsingissä. Laadukasta perusopetusta pitää tarjota kaikille ja ryhmät on pidettävä oppimisen kannalta sopivan kokoisina. Meidän täytyy lisäksi suoda mahdollisuus erikoistua musiikkiin tai joihinkin muihin oppiaineisiin, joista oppilas on kiinnostunut. Itse olen käynyt yläasteen matemaattis-luonnontieteellisellä linjalla.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä